Choklad och daimcupcakes med hallonfrosting

Hejsan!
Jag gjorde just min cupcake-debut. Har varit lite emot denna trend som växt sig så stark, men så tänkte jag; nu får jag nog testa detta trots allt. Dessutom fick jag ju så fina formar av Johanna Broo när hon var här och hälsade på, så de kunde jag ju använda:)
Jag började googla på recept och kombinerade några olika som jag tyckte lät goda. Jag blev överraskad över hur lätta de var att baka och hur fantastiskt roligt jag tyckte det var att dekorera! Så detta lär det nog bli fler gånger.

Om ni är intresserade så kommer receptet jag använde här;
Det blir ca 10 st normalstora cupcakes av detta receptet.

Cupcakes:
3 ägg
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
2½ dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Frosting:
3 msk socker
60 g smör
100 g philadelphia ost
1 tsk vaniljsocker
5 dl florsocker
3 msk hallonsaft
Några droppar röd karamellfärg

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret och låt det svalna.
3. Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker till en porös smet och tillsätt smöret.
4. Blanda ner vetemjöl, bakpulver, kakao och salt i en separat skål och häll sedan ner det i den andra smeten samtidigt som du vispar.
5. Häll i smeten i formarna (ca 2/3 i varje form). För att få kakorna höga och fina, kan man sätta ner formarna i en muffinsplåt.
6. Lägg i daim.
7. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min.
8. Låt svalna innan granering.

Frosting:
1. Vispa rumstempererat smör,vaniljsocker, socker, florsocker och hallonsaft till en fluffig smet. Om man vill kan man tillsätta röd karamellfärg.
2. Tillsätt Philadelphiaost.
3. Spritsa frostingen, och garnera sedan dina cupcakes med strössel.

Färdigt!

Skriv gärna en rad eller två, så blir jag jätteglad.
Postat av: Johanna

Ååå va gottit detta ser ut! Kann du inte posta ett sånt bakverk till mig ;D har aldrig gjort "cupcakes"

Men idag ska ja och Andreas göra knäck, vi tänkte vi är inte hemma nästa hälg så vi gör den nu :) och såklart ska vi göra den på hedeligt Rudolf vis ;P

2011-11-20 @ 09:00:26
URL: http://johannabroo.blogg.se/
Postat av: emma

Hej

Hittade dina läckra porslinssmycken har lite frågor

behöver man alla grejerna du köpt?

Hur har du fått fast hängena?

har du gjort några fler smycken sen dess?

Mvh Emma

2012-01-10 @ 23:11:11
URL: http://pysseloknop.blogspot.com/
Postat av: emma

Hej

Hittade dina läckra porslinssmycken har lite frågor

behöver man alla grejerna du köpt?

Hur har du fått fast hängena?

har du gjort några fler smycken sen dess?

Mvh Emma

2012-01-10 @ 23:13:52
URL: http://pysseloknop.blogspot.com/



Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress? (publiceras ej)

Har du en egen hemsida eller blogg som jag kan kika in på?

Din fina kommentar:

Trackback
RSS 2.0